Въведение в румънската автоиндустрия

dacia-700x350
Dacia се произвежда в град Миовени край Питещ (снимка: Pixabay, CC0)

Презентация на Асоциацията на автомобилопроизводителите в Румъния (ACAROM) показва успехите, проблемите и очертава посоките за развитие на автомобилостроенето в северната ни съседка

Владимир Митев

Очаква се през 2018 г. оборотът на над 600-те компании в румънската автоиндустрия да достигне 28 млрд. евро, което ще съответства на почти ¼ от оборота на цялата индустрия на Румъния. Прогнозата е на Асоциацията на автомобилопроизводителите в Румъния (ACAROM) – представителната организация на автосектора на север от Дунава, която е член на Асоциацията на европейските автомобилопроизводители (ACEA).

ACAROM предостави на блога „Мостът на приятелството“ своя презентация за автомобилния отрасъл в Румъния, от която се добива представа за мащабите и стратегията за развитие на сектора. В него работят 220 000 служители. Той осигурява 26% от националния износ. 12 от 15-те най-големи компании за автомобилни части в света действат в северната съседка. През 2017 г. там са били произведени над 360 000 автомобила.

Презентацията обаче не се ограничава до впечатляваща статистика. Тя дава представа за технологичното развитие, което тече в Румъния благодарение на инвестициите и развойната дейност на глобалните автомобилни компании. В страната се произвеждат изключително добри мотори за автомобили, скоростни кутии от последно поколение, Dacia роботизира работните процеси, а местни компании се включват в дигитализацията на производството.

ACAROM се стреми да бъде гласът на автомобилния сектор на Румъния – както в отношенията с правителството, така и на европейско ниво. Организацията е дефинирала своята „Визия 2023“, в която прогнозира, че до 2023 г. е възможно отрасълът да удвои своя оборот спрямо 2017 г. (когато той е бил 23,5 млрд. евро). Според стратегията това е възможно, ако двата производителя на автомобили – Dacia и Ford, заработят на пълен капацитет, ако се развие вътрешният пазар на коли, така че произведените в Румъния возила да надхвърлят 20% от него; ако се подобри значително инфрастурктурата; ако се разшири дуалното образование и ако се приложат други мерки за насърчаване на отрасъла като изграждане на станции за зареждане на електроавтомобили.

Презентацията очертава и някои от проблемите пред развитието на сектора. Вътрешният пазар нараства за четвърта поредна година, но остава на нива под 50% от показания потенциал през 2007 г. Националният автомобилен парк застарява заради вноса на коли втора употреба. Импортът на тези автомобили нарасна значително, след като на 1 февруари 2017 г. бе отменена екотаксата за колите.

ACAROM се бори за прилагането на политики, които да насърчават румънците да купуват нови коли, произведени в страната, с по-ниски нива на замърсяване, така че автопаркът да се подмлади. Асоциацията подкрепя създаването на клъстъри в бранша. Тя насърчава обучението на кадри, развойната дейност и иновациите и участва в изработването на европейските регламенти в автосектора. ACAROM е създадена през 1996 г. по замисъл на легендарния директор на Dacia Константин Строе.

Блогът „Мостът на приятелството“ благодари на ACAROM за предоставената презентация, която може да бъде свалена тук.

Прочети и на румънски език!

Advertisements

Author: Vladimir Mitev

Жител на град Русе. Румъноговорящ. Locuitor orașului Ruse. Vorbitor de limba română.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s