Полезни съвети към българските шофьори по румънските пътища

Иван Василчин (снимка: Иван Василчин)

Интервю с преводача Иван Василчин, който обяснява за какво да внимават българските шофьори в Румъния и споделя казуси от практиката на тираджиите

Владимир Митев

Иван Василчин е банатски българин и лицензиран преводач между български език и румънски език. Той прие поканата на блога “Мостът на приятелството” да разкаже за богатата си практика от казуси на българските шофьори по румънските пътища.

Господин Василчин, кои са проблемите, с които българите се сблъскват най-често по румънските пътища?

Ситуациите, с които се сблъскват българските граждани, преминаващи през румънската територия, са най-различни. По принцип казус възниква след грешка, след умишлено извършено действие, заради невнимание или умора. Има и ситуации, които възникват без участващите в тях да имат каквато и да е вина. Става въпрос за инциденти, за кражба или за умишлени или извършени по невнимание грешки на служител на държавна институция.

Ще групирам казусите в няколко големи категории:

Административното нарушение е по-лека форма на деяние и се наказва с глоба в повечето случаи. Санкцията може да бъде съпроводена и от задържането на шофьорската книжка, от задължаването на нарушителя да извърши обществено полезен труд или дори от конфискация на дадени обекти. Шофьорската книжка може да бъде задържана за период между 30 и 90 дни.

Престъплението е деяние с по-голяма степен на сериозност. В този случай вече не се прилага санкцията под формата на глоба. Срещу извършителя се образува наказателно дело. В този случай шофьорската книжка се задържа за целия период на процеса до издаването на окончателна присъда.

Кражбата. Не винаги проблемите, с които се сблъскваме са по наша вина. Срещал съм ситуации, в които от камиона на шофьора е била открадната стока от паркинг или дори по време на движение на возилото.

Санкциониране без вина. Може би най-странна е ситуацията, в която шофьорът не е извършил никакво деяние и не е нарушил никое правило, но открива, че има административно нарушение на негово име. В някои случаи то може да достигне хиляди евро, особено при шофьорите на тирове.

Кои са нарушенията, извършвани най-често от българите по румънските пътища?

Ако говорим за административни нарушения, най-често българите не спазват маркировката или пътните знаци. Тези нарушения са провокирани отчасти от липса на магистрали по голяма част на територията, от тесните пътища, преминаващи през планините, от натоварения трафик. За разлика от България, в Румъния почти всички шосета преминават през села, където има ограничения за скоростта и понякога и на товара. Освен това осевата линия рядко е прекъсната, които означава, че в много случаи е твърде къса, за да е възможно позволено изпреварване. Малък инцидент може да завърши с административна санкция.

Що се отнася до престъпленията, проблемите възникват при по-сериозен пътен инцидент, създаден по вина на шофьора или на други участници в движението, при движения по обществен път с кола с фалшиви номера, при шофиране без шофьорска книжка, при представяне на фалшив документ, при шофиране под влиянието на алкохол, при трафик на мигранти и други.

Какво трябва да знаят шофьорите, за да могат да си защитят интереса при евентуални пътни нарушения?

Общуването на общ език с органите на реда е жизненоважно. Така ще се избегнат неприятните ситуации, които са трудни за коригиране, когато от шофьорите се иска да подпишат документ, пораждащ юридически последствия. Познаването на английския език може да помогне, но в много случаи полицаите не говорят английски. Шофьорите имат право да откажат да подпишат актовете за предполагаеми нарушения. Моята препоръка е да не подписват никакъв акт, ако не разбират съдържанието, особено ако става въпрос за нарушаване на норма, което не са сигурни, че са извършили. Има ясни ситуации, в които знаем със сигурност защо сме спрени от пътна полиция – превишаване на ограничението за скоростта, преминаване на непрекъсната линия или други дребни нарушения. Те не би трябвало да ни създават допълнителни проблеми. Но бих искал специално да насоча вниманието на шофьорите на тирове, защото обикновено глобите в техните случаи са много големи, че могат да получат много неприятни изненади, ако подпишат акт, установяващ, че са пътували без винетка или че са минали по път с ограничение за позволения тонаж на возилата, а всъщност тези документални твърдения са неверни. Ще бъде много трудно да се оспори в съда тази глоба, ако съответният човек е подписал този акт, тъй като чрез подписа си той установява, че признава акта, независимо, че не го е извършил. Винаги е полезно да имаме телефонния номер на лицензиран преводач, за да избегнем по-големи проблеми.

Шофьорските книжки на много българи са задържани от румънските власти след определени нарушения. Как се действа, за да се получи обратно шофьорската книжка?

Подчертавам отново, че има две категории санкции: административни (глоби) и наказателни (престъпления).

Когато пътен полицай отнеме шофьорската книжка, съответният шофьор трябва да поиска лично да вземе този документ от гишето, за да ускори възстановяването му. По правило задържана шофьорска книжка ще бъде изпратена обратно в страната на произход (и след това ще достигне на адреса на притежателя си) в рамките на 15 дни от датата на задържане. Само че процедурата може да продължи месеци, докато завърши успешно. Задържаната шофьорска книжка след глоба може да бъде възстановена незабавно на втория ден, ако нейният собственик подпише декларация на собствена отговорност пред нотариус в компанията на лицензиран преводач, че няма да шофира на румънска територия през целия период на замразяването на шофьорската книжка.

В случай на престъпление не се прилага санкцията чрез глоба. Вместо това срещу съответната личност ще се отвори наказателно дело и ще й бъде задържана шофьорската книжка. Шофьорската книжка няма да може да бъде възстановена освен при финализирането на делото и само след като съдът издаде окончателна присъда. В този случай, може да се депозира молба към делото, чрез която шофьорът иска лично да дойде да си вземе от гишето шофьорската книжка (в такъв случай присъствието на преводач помага), веднага след като получи окончателното съдебно решение, за да не губи време в чакане тя да пристигне по пощата.

За какво трябва да внимават българските шофьори, когато общуват с румънската пътна полиция по време на проверка на документите или задържане на шофьорската книжка, както и след това?

Трябва да се обръща голямо внимание на документите. Шофьорът трябва да си знае правата и задълженията. Да внимава за трафика. Например, ако го спрат в трафик и полицаят иска да го глоби за преминаване на ограничението за разрешена маса на камиона, но шофьорът забелязва, че по този път се движат и други тирове – това дава храна за размисъл. Не подписвайте никакви документи, ако не сте убедени, че сте извършили въпросното деяние! Ако ситуацията е тежка, поискайте преводач (ако имате телефонен номер на преводач, обадете му се)! Тонът на гласа на шофьора може да му донесе по-малка или по-голяма глоба. Например, ако шофьорът е извършил малка грешка, но изнерви пътния полицай, той може да потърси и да намери други проблеми, така че да получиш подобаваща санкция. Ако бъде задържана шофьорската книжка, заявете писмено, че искате да я вземете лично. Веднага след неприятната случка, потърсете преводач и адвокат, за да разрешите колкото може по-бързо казуса и да избегнете неговото задълбочаване.

Една част от българските шофьори, които се движат из Румъния управляват камиони. Какви показателни истории за техните грешки и за решенията след това можете да разкажете?

Ще опиша накратко няколко ситуации, които се надявам да са полезни, за да улеснят разрешаването на проблемите.

1. Случката „О. и винетката“

О. е шофьор на камион. По време на свой курс той достигна до граничния пункт „Гюргево“ на излизане от Румъния, представя документите си за контрол и, изненада, казва му се, че не е платил винетката. Заради непълноценна комуникация (служителят на границата му обяснява нещо на румънски), О. не успява да разбере какво се случва. Той показва фискалния бон, от който излиза, че е платил винетката в 10 часа сутринта. Разговорът продължава повече от половин час, през което време служителят пише нещо. Накрая му връчва документите. О. напуска територията на Румъния без да разбере, че на негово име е записана глоба от 1000 евро. Едва при следващия курс, когато влиза в Румъния, му се казва, че има забрана да шофира на територията на страната, заради незаплатената глоба. Според съставения акт от служителя на Националната компания за управление на пътната инфраструктура (CNAIR) О. се е движил на територията на Румъния без да плати винетка. Всъщност този служител е въвел неправилно регистрационния номер на камиона. След иск, подаден чрез адвокат CNAIR изпраща отговор, в който признава вината на служителя си, но отказва да анулира глобата, защото съставеният акт е породил „правни ефекти“.

Фактът, че О. не е подписал съответната глоба му помага да спечели процеса, чрез който я анулира, но това му струва 4 месеца забрана да шофира в Румъния (и загубени пари, защото не е можел да работи през този период), разходи за съдебни процеси и гражданско дело, чрез което да си възстанови загубите.

2. Случката на Д. и глобата за това, че е возил по-голям товар от максимално позволения на пътя

Още по-тежък е казусът на Д., който бе глобен от служителите на митница Гюргево със сумата от 4000 евро, за предполагаемо административно нарушение. Според заявеното от Д. митническият служител го е държал на границата часове наред, докато извършва проверка на документите му. Според неписаното правило това значи, че митничарят е очаквал да му се сложат пари сред документите, а Д. го изненадва, давайки му само документи. Уморен от сложната ситуация и от непълноценното общуване, за да може да продължи пътя си, той подписва акта, с който е санкциониран за това, че е шофирал по път, по който разрешеният тонаж е бил до 9 тона. Всъщност Д. е санкциониран, защото в неговата товарителница фигурира офис адреса на фирмата, от която е взел стоката си, но тирът е бил натоварен на склада на тази фирма, намиращ се на съвсем друг адрес. Нещо повече, както Д. така и неговите колеги са извършвали многобройни курсове по това трасе и до тази фирма. Делото продължава да се води в съда.

3. Кражбата

Трети случай е свързан с кражба. Шофьорът на товарен бус с брезент спира в паркинг веднага след излизането от магистрала близо до Лугож. Той се движи в посока Карансебеш – Турну Северин – Видин. Почивката му продължава много малко, колкото да си вземе бутилка сок от под дясната седалка. През това време някой срязва брезента на ремаркето му и скача вътре. Без да усети какво се случва, шофьорът отново тръгва на път. Постепенно започва да усеща, че нещо не е наред. От вътрешната част на ремаркето се чуват странни шумове. После усеща, че товарът не е добре закрепен и след около 45 минути шофиране, през което навън вече се стъмва, усеща, че камионът е леко бутнат отзад от друга кола. Гледайки в огледалото за обратно виждане, той разбира, че е хванат в засада. Зад него пътува кола на дълги светлини, малко извън осевата линия, на разстояние от 10-12 м. Нейната цел е да прикрие друга кола, която е с изключени фарове и специално монтирана платформа за разтоварване на стоките, залепена до камиона. Въпросният участък е имал много завои и е било почти невъзможно да се извърши изпреварване.

Шофирали сте и в Румъния, и в България като румънски гражданин. Как оценявате работата на пътната полиция от двете страни?

Не мисля, че има много голяма разлика между двете страни. Зависи от ситуацията, от кармата, от полицейския служител, от начина ти на говорене. Има много фактори, които влияят на ситуацията при разговора с контролния орган. Като имам предвид, че говоря и двата езика не съм имал много големи трудности.

Какви съвети бихте дали на румънските и на българските шофьори, за да имат пътуване без инциденти и успешна комуникация с контролните органи?

Най-напред да се информират както превантивно, така последващо след инцидент, в който сте получили глоба или имате подозрението, че може да има глоба на ваше име. Или просто сте бил задържан на митницата подозрително дълго. Дори и да не ви е било връчено копие на санкцията, винаги може да се провери дали на ваше име фигурира глоба.

Освен това, не забравяйте, че времето е най-големият врrаг. Не оставяйте времето да тече. Действайте спешно винаги когато се сблъскате с проблем.

Не на последно място, спазвайте закона и отчитайте пътните знаци и маркировка. Шофирайте разумно. Внимавайте в трафика и при спиране. Не подписвайте документи, които не разбирате.

Всяка санкция може да бъде оспорена успешно до 15 дни от датата на издаване или от датата, на която сте узнали за съдържанието й. Затова когато подписвате акт се смята, че сте разбрали и признавате деянието или вината.

Накрая Ви моля да споделите с нашите читатели малко повече информация за Вас!

Аз съм лицензиран преводач от румънското Министерство на правосъдието от 2017 г. с номер на лиценз 38435. Сътруднича с професионални адвокати, с които съм имал много добри резултати. Към мене са се обръщали всички институции в четири окръга: апелативните съдилища, окръжните съдилища, прокуратурата, пътна полиция, гранична полиция, Дирекцията за разследване на организираната престъпност и тероризма в Тимиш, Арад, Караш-Северин и Орадя. Сътруднича и с много нотариуси според ситуацията. Пътувам винаги, когато ми се поиска да задвижа процедура за възстановяване на задържана шофьорска книжка или заради друга ситуация, която може да се разреши по правен път. Мога да бъда открит на телефон/WhatsApp/Viber 0040 740 926140, e-mail: ivanvasilcin1@gmail.com, facebook: ivan vasilchin

Прочети на английски език!

Прочети на румънски език!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s