Sfaturi utile şoferilor bulgari care călătoresc în România

Ivan Vasilchin (foto: Ivan Vasilchin)

Interviu cu interpretul Ivan Vasilchin care ne arată la ce anume ar trebui să fie atenţi şoferii bulgari care circulă pe drumurile din România, și care ne povesteşte câteva cazuri din practica şoferilor de TIR

Vladimir Mitev

Ivan Vasilchin este bulgar din Banat şi interpret autorizat de limba bulgară şi limba română. El a acceptat invitația blogului Podul Prieteniei de a dezvălui din bogata sa practica și despre problemele pe care șoferii bulgari le întâmpină pe drumurile din România.

Domnule Vasilchin, care sunt problemele cu care bulgarii se confruntă cel mai des călătorind în România?

Situațiile cu care se confruntă cetățenii bulgari, tranzitând teritoriul României, sunt din cele mai diverse. De regulă o situație se produce în urma unei greșeli, a unei fapte comise deliberat, din neatenție sau pe fondul oboselii. Sunt și situații care apar fără ca cei implicați să poarte vreo vină, și aici avem accidentele, furtul sau chiar greșeli comise deliberat, din neatenție sau lipsă de profesionalism a unui agent/angajat al unei instituții de stat. Aș grupa situațiile în patru mari categorii:

Contravenția este o fapta de o gravitate mai ușoară si se pedepsește cu amendă dar în cele mai multe cazuri, sancținea poate fi însoțită și de reținerea permisului de conducere, obligarea contravenientului la prestarea unei activitati in folosul comunitatii sau chiar confiscarea anumitor bunuri. Permisul de conducere poate fi suspendat pe o durată cuprinsă între 30 și 90 de zile.

Infracțiunea este o faptă de o gravitate sporită. În cazul acesteia nu se mai aplică sancțiunea sub formă de amendă în schimb pe numele făptuitorului se va deschide un dosar penal. De știut că în această situație permisul de conducere va fi reținut pe toată durată procesului, până la emiterea unei hotărâri definitive.

Furtul. Nu intotdeaună problemele cu care ne lovim sunt din vina noastră. Am întâlnit situații în care conducătorilor auto li s-a furat marfa în parcare sau chiar din mers.

Sancționat fără vină. Dar poate cea mai ciudată este situația aceea în care conducătorul auto nu a comis vreo faptă respectiv nu a încălcat nici o regulă dar totuși se trezește cu o sancțiune contravențională care uneori poate ajunge la mii de euro, mai ales în cazul șoferilor deTIR.

Care sunt încălcările cel mai des comise de bulgari pe drumurile României?

Dacă ne referim la contravenții cel mai adesea se întâmplă sa fim tentați a nu respecta anumite marcaje sau indicatoare rutiere, această tentație fiind sporită de lipsa, pe tronsoane destul de lungi, a autostrazilor, de soselele înguste ce traversează munții, și de traficul aglomerat. Spre deosebire de Bulgaria, mai toate șoselele din România trec prin sate, cu limitări de viteză, uneori chiar limitări de sarcină, iar linia albă despărțitoare rareori o întâlnim discontinuă (întreruptă) și de multe ori prea scurtă pentru a putea face o depășire regulamentară. Un accident minor se poate solda și el tot cu o amendă contravențională.

Din categoria infracțiunilor, neplăcerile apar în cazul unui accident rutier mai serios, produs din vina șoferului în cauză sau altor participanți la trafic, conducerea pe un drum public a unui autovehicul cu numere false, conducerea fără a deține un permis de conducere sau prezentarea unui document fals, conducerea sub influența alcoolului, trafic de migranți și altele.

Ce trebuie să stie șoferii ca să-și poată apăra mai bine interesele în cazul unor posibile încălcării rutiere?

Comunicarea intr-o limbă comună cu organele de ordine este esențială, pentru a evita situațiile foarte neplăcute și mult mai greu de reparat prin simplu fapt că șoferilor li se cere să semneze un document care va produce efecte juridice. Cunoașterea limbii engleze poate fi de ajutor dar de multe ori agenții/polițiștii nu sunt vorbitori de limbă engleză. Șoferii au dreptul să refuze să semneze actul presupusele contravenții, recomandarea mea fiind de a nu semna nici un act atât timp cât nu înțeleg conținul, mai ales dacă este vorba despre o presupusă încălcare a vreunei reguli despre care ei nu sunt convinși că au comis-o. Sunt situații clare în care știm cu siguranță de ce am fost opriți, ma refer la o depășire a limitei vitezei, depășire pe linie continuă sau alte încălcări minore, și astea nu ar trebui să ne aducă probleme în plus. Aș vrea în schimb să atrag atenția, în special șoferilor de TIR (pentru că de obicei amenzile în cazul lor sunt foarte mari) că se pot trezi cu surprize neplăcute dacă semnează un act în care este consemnat faptul că a fost surprins in trafic fără rovinietă sau că a circulat pe un drum cu restricție de tonaj, deși în fapt acest lucru nu s-a întâmplat. Va fi mult mai greu de contestat în instanță acea amendă, dacă persoana în cauză a semnat acel act, deoarece prin semnătura sa el dă de înțeles că își recunoaște fapta deși nu a comis-o. Un număr de contact al unui traducător autorizat ar întotdeauna util pentru a scăpa de probleme mai grave.

Mulți bulgari se trezesc cu permisele de conducere reținute de autoritățile române după anumite încălcări. Cum se procedează pentru a recupera un permis de conducere reținut?

Subliniez din nou că avem de a face cu două categorii de sancțiuni: contravenționale (amenzile) și penale (infracțiunile).

În majoritatea cazurilor amenzile contravenționale sunt însoțite și de suspendarea permiselor de conducere. Atunci când li se ridică permisul de către un agent de circulație, persoana în cauză trebuie să solicite/consemneze că dorește să ridice personal acel document pentru a scurta recuperarea lui. Un permis reţinut va fi trimis în țara de origine (și ulterior va ajunge la adresa posesorului), în termen de 15 zile de la data reținerii. Doar că procedura este anevoiasă și va dura luni de zile până să ajungă la destinatar. Un permis reținut, în urma unei contravenții, poate fi recuperat imediat a doua zi dacă solicitantul face o declarație pe proprie răspundere la notar, însoțit fiind de un traducător autorizat, precum că nu va conduce pe teritoriul României pe toată durata suspendării.

În cazul comiterii unei infracțiuni, nu se mai aplică sancționarea prin amendă, în schimb persoanei în cauză i se va reține permisul și i se va întocmi dosar penal. Permisul de conducere nu se poate recupera decat la finalizarea dosarului, și doar după ce instanța va emite o hotărire definitivă. Și în acest caz, se poate depune o cerere la dosar prin care persoana în cauză solicită să ridice permisul personal ( caz în care prezența unui traducător este de mare ajutor ), imediat după aducerea la cunoștință a hotărârii definitive, pentru a nu pierde timp așteptând ca acesta să ajungă prin poștă.

La ce trebuie să fie atenți șoferii bulgari, cand comunică cu poliția rutieră, în timpul verificării documentelor (reținerii permisului), cât și după aceea?

Foarte mare atenție la documente. Soferul trebuie să iși cunoască drepturile dar și obligațiile. Sa fie atent la trafic. Spre exemplu, ești oprit în trafic și agentul vrea să te amendeze pentru depășirea sarcinii pe osie, dar tu observi că pe drumul respectiv circulă și alte TIRuri. Asta ar trebui să iți dea de gândit. Nu semna un document daca nu ești convins că ai comis acea faptă. Dacă situația este gravă, solicită un translator (dacă ai un număr de contact, apelează la un translator). Tonul vocii tale iți poate aduce o amendă mai mică sau mai mare. Spre exemplu, ești în situația în care ai comis o greșeală mai mică dar enervând respectivul agent, acestă iți va gasi cu siguranță și alte probleme, deci implicit vei primi o sancțiune pe măsură. Dacă vi se reține permisul, consemnați că vreți să il ridicați personal. Imediat după neplăcutul eveniment contactați un traducător și implicit un avocat pentru soluționarea cât mai urgentă și evitarea agravării situației.

O parte din șoferii bulgari care străbat România sunt șoferi de camioane. Ce întâmplări ilustrative trăite de aceștia ne puteți spune, care au fost greșelile și cum s-a remediat situația ?

O să descriu pe scurt câteva situații care sper să fie de folos pentru a înlesni remedierea problemelor.

1. Întâmplarea ”O. și vinieta”

O. este șofer de camion. În timpul unei curse, ajuns în vama Giurgiu undeva în jurul orelor 16:00 prezintă documente la control, și surpriză, i se spune că nu are plătită rovinieta. Datorită comunicării deficitare (agentul din vamă îi explică sumar ceva în română), O., neînțelegând clar ce se întâmplă, arată bonul fiscal din care rezultă ca avea platită rovinieta înca de la ora 10 dimineața. Discuția durează mai bine de jumătate de oră timp în care agentul a scris ceva. La final îi se înmânează documentele, iar O. părăsește teritoriul României, fără a înțelege că pe numele său figura o amendă de 1000 euro. Abia la următoarea cursă, la intrarea în România, i se spune că are o interdicție de a conduce pe teritoriul acesteia datorită sancțiunii neachitate. Conform actului întocmit de angajatul CNAIR (Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere), O. ar fi circulat pe teritoriul României fără a plăti taxa de drum aferentă. În realitate, acel angajat a tastat greșit numărul de înmatriculare a camionului. CNAIR, în urma solicitării scrise depuse de avocat, a trimis un răspuns prin care recunoștea vina angajatului companiei, dar refuză să remedieze situația deoarece actul respectul ”a produs efecte juridice”. Faptul ca O. nu a semnat respectiva amenda l-a ajutat să câștige procesul prin care s-a anulat amenda, dar asta l-a costat 4 luni de interdicție pe România (bani pierduți pentru că nu a putut lucra în perioada asta), cheltuieli de judecată, și un proces pe civil prin care să își recupereze pierderile .

2. Întâmplarea lui D. și amenda pentru depășirea sarcinii maxim admise pe osie.

Un caz și mai grav este al lui D. care a fost amendat de către angajații vămii Giurgiu cu suma de 4000 euro, pentru o presupusă contravenție. Din cele relatate de D., agentul vamal l-ar fi reținut ore bune, în timpul controlului documentelor (care după cutumă ar fi trebuit să conțină și un extra). Obosit de complicata situație și de comunicarea defectuasă, pentru a-și puteа continua drumul, a semnat actul prin care era sancționat pentru că ar fi circulat pe o porțiune de drum în care tonajul era restricționat la 9 tone pe osie. În realitate, D. a fost sancționat în baza faptului că pe CMR figura adresa firmei de la care transportatorul a preluat marfa, doar că TIRul a fost încărcat în punctul de lucru al respectivei firme, care se afla în cu totul alt loc. Mai mult, atât D. cât și colegii săi, mai efectuaseră nenumărate curse pe același traseu și de la aceeași firmă. Cazul este în desfășurare.

3. Furtul și testul poligraf.

Un al treilea caz este legat de un furt. Soferul unei autospeciale a oprit într-o parcare, imediat la ieșire de pe autostrada, în apropiere de Lugoj, circulând în direcția Caransebeș – Severin – Vidin. Staționarea a durat foarte puțin, atât cât să iși ia o sticlă de suc de sub bancheta din dreapta, timp în care cineva a tăiat prelata și s-a urcat în remorcă. Fără să bage de seamă, a pornit din nou la drum. Treptat a simțit că ceva nu este in regulă. Din interiorul remorcii se auzeau niște zgomote ciudate, apoi a simtit că încărcătura nu mai stă bine ancorată și cam după aproximativ trei sferturi de oră de mers, timp în care afară se înnoptase, a simțit că mașina e impinsă ușor. Uitându-se în oglinda retrovizoare si-a dat seama că e prins într-o ambuscadă, în spatele lui aflându-se o mașină care circula cu faza lungă , ușor ieșită din rând, și la o distanță de aproximativ 10-12 m astfel încât sa distragă atenția de la o a treia mașină ce avea farurile stinse și platformă montată special pentru a descărca marfa din mers și lipită de autospecială. Zona respectivă este anevoioasă cu multe serpentine și aproape imposibil de efectuat manevre de depășire.

Ați condus atât în Romania cât și în Bulgaria ca cetățean român. Cum evaluați munca poliției rutiere din ambele țări?

Nu cred că sunt prea mari diferențe între cele două țări. Depinde de situație, de karma, de agentul de poliție, de felul tău de a vorbi, sunt mulți factori care influențează situația și discuția cu organul de control . Avand în vedere că vorbesc ambele limbi nu am întâmpinat dificultăți prea mari.

Ce sfaturi puteti spune șoferilor români și bulgari pentru a avea o călătorie fără incidente și o comunicare de succes cu organele de ordine și control?

În primul rand să vă informați atât preventiv cât și reparatoriu, în sensul în care dacă ați primit o amendă sau aveți suspiciunea că ar putea figura o amendă pe numele dumneavoastră, sau pur și simplu ați fost reținut în vamă suspicios de mult. Chiar dacă nu vi s-a inmânat o copie a sancțiunii, se poate oricând verifica dacă pe numele dumneavoastră figurează vreo amendă. În al doilea rând, nu uitați că timpul este cel mai mare dușman. Nu lăsați timpul să treacă. Acționați de urgență ori de câte ori întâmpinați o problemă.

Nu în ultimul rând, respectați legile și semnificația indicatoarelor și a marcajelor rutiere, conduceți prudent, fiți atenți la trafic și la staționări, nu semnați acte pe care nu le înțelegeți. Orice sancțiune poate fi contestată cu succes în maxim 15 zile de la data emiterii, sau de la data la care ați luat la cunoștință de conținutul sancțiunii, de aceea atunci cand semnați un act se consideră că ați înțeles si vă recunoașteți fapta sau vina.

La final v-aș rugă să oferiți cititorilor noștri câteva informații despre dumneavoastră

Sunt traducător și interpret autorizat de ministerul justiției din anul 2017, cu numărul autorizației 38435. Colaborez avocați profesioniști cu care am avut rezultate foarte bune. Am fost solicitat de toate instanțele din 4 județe: curțile de apel, tribunalele și Judecătoriile din Timiș, Arad, Caraș-Severin, Oradea , procuratura, DIICOT, poliția rutieră, poliția de frontieră. De asemenea colaborez cu mulți notari, în funcție de situație, m-am deplasat ori de câte ori am fost solicitat pentru a pune în aplicare procedura de recuperare a permiselor de conducere reținute, sau orice altă situație care se poate rezolva pe cale legală. Ma puteți contacta la numărul de telefon/whatsapp/viber: 0040 740 926140, email: ivanvasilcin1@gmail.com, facebook: ivan vasilchin

Citeşte în limba bulgară!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s