Колко готин е хайдукът?

Истории за румънския музикален жанр, наречен фолк-рок

Флорин Думитреску

Тази статия бе публикувана на 13 юни 2022 г. на румънската секция на сайта “Барикада”

От трийсет години съм автор на текстове. Познавам почти цялата история на румънската лирика – от романсите до най-новите музикални жанрове и поджанрове.

За първи път, преди няколко години, използвах в един текст дума, която дълго време избягвах: haiduc. По-конкретно, предложих куплета “Все още мога да водя / живота на хайдут” за песента на Дан Манджуля, Am infrânt. В този контекст “животът на хайдута” означава живот на ръба на бедността, в отхвърляне на социалните конвенции, с нотка на бунт. Много от нас, когато не плащат данъците си или когато се сблъскват със злоупотреби от страна на властите, имат чувството, че стават малко такива, малко като разбойници… 

Само че в една народна песен това значение неизбежно добавя други отзвуци.

Отвъд тази проста дума се крие цял един свят с оръжия и кинжали, кавалкади и засади, свят, който е близък и същевременно толкова екзотичен: светът на фолк-рока извън закона, чиито корени са в края на 60-те и началото на 70-те години. 

Дан Манджуля изпълни песента като такава и я издаде на плоча. Радиостанциите я завъртяха, а зрителите на канала му в YouTube я разпространиха като вирус. Изведнъж установих, че много хора от общността на фолк-рока ме приемат като един от тях и ме поздравяват – особено за “онази част с разбойника”; докато други, от областта на готината модна корпоративна творческа индустрия, ми казаха, че това може да е “добра песен”, но я разваля “онази част с разбойника”.

Как става така, че “онази част с разбойника” разкъсва публиката на две? Зачудих се.

И започнах да проучвам…

… тази културна област, презирана от космополитната аудитория, но обичана от друга аудитория, особено в малките градски райони – на ескейпистките скитания “по планинските пътеки”, на фолк-рок лагерите, на планинците с китари и ксерографирани табла, наследени от времето, когато (някои от тях) се разпространяваха в самиздата.

Така че навлязох в света на фолк-рока (1) и се опитах да го опиша с едно око отвътре и с друго отвън. 

В предишно изследване (DUMITRESCU 2019) определих хайдушкия фолк-рок като контракултура, характеризираща се с вид романтична войнственост, подхранвана от фигурата на хайдука, проявена в поредица от песни, създадени главно през 70-те години на ХХ век. Последователите на това движение са (по фантастичен начин) “лунни стрелци”, култивиращи идилична свобода на бягството. (2)

Хайдутската субкултура е толериран от тогавашната цензура, тъй като е пропагандно-исторически аватар на класовата борба. Хармонизирането на двата възгледа (пасторалния възглед на художниците и национал-комунистическия възглед на пропагандата на режима) води до създаването на специален, оригинален румънски жанр с романтични текстове и музика, която може да бъде класифицирана в широк стилистичен диапазон – от кънтри фолк от 60-те години до най-новите тенденции в готик рока. 

Въпреки стратегиите за включване на музикантите в големите програми, защитавани от културно-пропагандните форуми (Cântarea României, Cenaclul Flacăra, Serbările Scânteii Tineretului и т.н.), фолк-рокът на хайдуците винаги е имал потенциал за подривна дейност, който е бил склонен да избягва идеологическите пречки; а представителите му са носели в самото си отношение границата на бунта, която може да надхвърли границите на “красивата лудост”, толерирана от режима. 

Съставих списък на каноничните песни от този жанр. В скоби съм посочил годината на поява на записа, която обикновено следва датата на поява на песента и нейното публично представяне.

  • Olympic ’64 – Cântic de haiduc (1970)
  • Phoenix – Strunga (1974)
  • Phoenix – Andrii Popa (1974)
  • Phoenix – Anule, hanule (1974)
  • Mircea Florian – La făgădău’ de piatră (1975)
  • Evandro Rosetti – Cosma Răcoare (издадена през 1976, версий на диск 2007, 2012)
  • Valeriu Sterian – Amintire cu haiduci (1977)
  • Mircea Baniciu – Hanul ulciorului nesecat (1979)
  • Tudor Gheorghe – Baladă haiducească (1984)
  • Doru Stănculescu – Ion Crâșmaru (1998)
  • Phoenix – Ceata (1996, pe disc 2000) 
  • Phoenix – Baba Novak (2005)
  • Mircea Bodolan – Hoț la drumul mare  (композирана през 80-те години, с официална версия “Хайдушка песен”, записана на диск през 2019 г.).

Допълнителни бележки:

  • В периода 1978-1982 г. хайдушкият рок се радва на интереса на известния кръжок Flacăra (Факел), който се занимава с преработки на хайдушки народни балади: Folk T (или Grup T) от Търговище, чийто репертоар включва песни като Corbea, Balada lui Radu de la Greci, Balada lui Iancu Jianu и Flinta. Групата е възстановена след 1988 г. и участва заедно с известния харизматичен и спорен интелектуалец Адриан Паунеску във възстановяването на пътуващото му шоу.
  • Наред с тези “канонични” песни, но на специално място, би могла да бъде Haiducul – идилична балада на групата Savoy, създадена по стихове на незначителен поет от началото на миналия век (Д. Боснеф-Парашивеску). Струва си да се припомни, че Savoy, вокално-инструментална група, официално подкрепяна от Комунистическата младежка организация (КМО), имаше ролята на група-витрина, но и на група-трибуна за послания “по партийна линия”. Можем да подозираме, че една от мисиите на Savoy е била също да опитоми и да завладее темата за разбойниците чрез “добродушни” композиции като тази.
  • Към този корпус могат да се добавят множество песни за скитане, походи, уединение, убежище (в природата, но и в себе си), в които повтарящите се мотиви са конят (жребецът, мулето), гората, планината, пътят, гостилницата (уединеното място, където пренощуват разбойници и други). 
  • Представители на румънския жанр “фолк” (който както се разбира от текста и от вградените видеа е нещо различно от българския фолк и фолклор – бел.прев.) – музиканти като Дору Станкулеску, Нику Владимир, Адриан Иваница и др. представят гласовете на един сублимиран хайдутизъм, мек и интроспективен, в песни за “дюкяна” и отчуждението. 
  • Бележка за Phoenix. Освен трите ясно изразени хайдушки песни от 1974 г., албумът Mugur de fluier съдържа и поредица от песни “de duca” и възхваляващи номадството: сюитата Lasă, lasă (пет версии, с квазианархични текстове), Mugur de fluier и Mica Țiganiada, дори любовната песен Ochi negri, ochi de țigan (“Очи черни, очи цигански). На свой ред “Танцът на горите” създава нощен пейзаж, който също може да се свърже със скитане и убежище. В албумите от периода след 90-те години на ХХ век темата за странстването често ще се свързва с темата за отчуждението и изгнанието (понякога подсилена от драмата на неадекватността към мястото/времето на завръщането). Образът, който Николае Ковач изковава в художествено отношение, освен типичните черти на фолк-рок разбойника, притежава и тези на човек, който не може да се адаптира никъде. Нещо като идалго, който “свири в небето” (3). Трябва да се отбележи, че към тази тема за изгнаника/безпътника автобиографично е подходил и покойният певец и автор на песни Адриан Беринде.

70-те години на миналия век започват нова вълна от песни за храброст с различен вид герои-бунтари: 

  • Войводи, които защитават своите “владения”: Phoenix – Negru Vodă, Pavel Chinezu и през последните години Vino, Țepeș (албум, напомнящ за истински пантеон от крале и владетели: Дечебал, Мирча Стари, Щефан Велики, Михай Смели и, разбира се, Влад Цепеш);
  • революционери: Semnal M – Iancu Pribeag, Vali Șerban – Avram Iancu, Cristian Buică – Lancea lui Horea (последните две – от репертоара на Cenacl Flacăra, по текст на лидера Adrian Păunescu.
  • бунтовническа общност: след 90-та година, когато Николае Ковач оповестява цензурираните части от дискографията на “Феникс”, научаваме за съществуването на диптих, озаглавен “Вишина”, в който е застъпена популярна балада за цяло румънско село в Банат, което се бунтува срещу властта; село на открито, цяло село, поставено извън закона заради неподчинение и отказ да плаща данък.

Но ако въстанието в село Вишина е тема табу за цензурата на режима, то примерите за индивидуален бунт на хайдутите сякаш изобщо не ги притесняват, напротив: хайдутите са архетипната фигура на комунистическия герой avant la lettre, посветен на борбата срещу социалното неравенство от древни времена. 

Какво е секси във фигурата на хайдука? 

  • Фактът, че той е измамник на историята, променлив персонаж, който трудно може да бъде затворен в кутия като насекомо. Той е крадец, тъй като граби и плячкосва в движение. Но той е и благодетел, тъй като преразпределя излишъка от богатите към бедните. Той е извън закона, докато договаря властовата си позиция, и може да смени страната си като защитник на сюзерена (както в случая с Янку Джиану, онзи, който непрекъснато сменяше ролята на разбойник и на подопечен на местния княз). 
  • Фолк-рок хайдутизмът (4) трябваше да продължи тази двусмисленост на друго ниво и да бъде белязан от същото чувство на договаряне. 
  • Прибягването до темата за хайдука е част от уловките, преговорите и маневрите на младите музиканти от 60-те и 70-те години на миналия век за превръщане на цензурата в стока и опитомяване на идеологическия контрол – практики, които ще бъдат усъвършенствани през следващия период. По този начин на културните цензори беше предложена тема в съответствие с официалната “идеологическа линия”: Хайдуците – възприемани като изразители на класовата борба – от години са част от репертоара на пропагандната култура, от фолк-рок сборниците, в които се подчертава “вековната борба на народа срещу експлоатацията” (и в които хайдушките/рибарските песни намират своето любимо място), на приключенските филми на Дину Коча, местен еквивалент на уестърните, с ефектни престрелки и каскади, в които разбойниците се явяват като каубои в борбата срещу експлоатацията.
  • От другата страна на везните е възможността младите музиканти, които подражават на западните стилове (поп, рок, фолк и т.нар. бийт, нещо като британски поп от XVI век), да получат неограничен достъп до творческо поле, което е в синхрон с тенденциите навън (хипи граница, екзотичен ескапизъм, дори психеделика), като по този начин претендират за известна артистична свобода и романтичен и нонконформистки начин на живот извън рамките на “социалистическата етика и справедливост”.
  • При (поне) двама представители на жанра – Мирча Флориан и Николае Ковач – хайдутизмът надхвърля етичното ниво и според техните твърдения представлява избор на живот, естетика и път към духовна реализация. 

Мирча Флориан и неговите чети

За Мирча Флориан хайдутизмът е духовно, ако не и аскетично преживяване, което може да има и творчески характер. Очевидно единственото споменаване на живота на хайдука се появява в песента на Флориан La făgădău’ de piedra в албума Pădure liniștitoare (45 rpm, 3 песни, Electrecord, 1975 г.). Но Флориан признава, че стандартният му репертоар от фолк-рок периода е замислен в логиката на “хайдушки” сетлист: 

“Между 1972 г. и 1973 г. написах пакет от шест или седем песни, сякаш за да бъдат изпълнявани от престъпник, който свири на кобза, където и да го хване нервът.” (Мирча Флориан, от интервюто, което взех с него през 2019 г.).

Има песни за скитане, медитация или дори социална критика, като тази Banii, banii (фолк-рок трансформация на “Vai săracu stânjenariu”, една от песните на Флориан, погребана в архива на Radiodiffusion, някои от които са изгубени), която се върна към общественото внимание благодарение на скорошен ремикс с участието на Subcarpați. 

Фактът, че Мирча Флориан нарича своята проектна група Ceata Melopoică (5), като преобразува понятието ceata (утвърдено като означаващо чета, група от разбойници), е добра индикация за романтично-отрицателния стил, характерен за артистичната бохема на Букурещ през 70-те години. 

Нику Ковач – ръководител

Самият Нику Ковач най-добре се превъплъщава в ролята на разбойника от песента. Многократните издания на мемоари, интервюта и публични изказвания (често полемични, а понякога и противоречиви) имат дарбата постоянно да (пре)коригират статуята, която той сам си издига, в съответствие с легендарния профил на героите от неговите песни. 

“Харесваха ми разбойниците. Бях хайдук по времето на Чаушеску и все още съм. Не харесвам капитализма. Аз също не харесвам комунизма, но все още не е намерено друго решение.” (COVACI 2016: 107)

Легендарната група “Феникс” е не толкова музикален ансамбъл, колкото клика, войнстващо братство: “онези хайдушки приятели, братя по бой и кръв, които бяха “Феникс”. (COVACI 2014: 306)

За Нику Ковач хайдутизмът е едновременно етичен и естетически, той представлява духа на музиката на Феникс и се предава на публиката като набор от ценности (независимост, чест, вертикалност):

“В нашата зала хората се чувстват, дори и само за два часа, като хайдуци.” (COVACI 2014a: 314)

“Ние не просто се забавляваме, ла-ла-ла-ла. Казваме им нещо и хората се чувстват като разбойници за два часа. Иначе им е обърнат гръб.” (idem, 345)

Според Ковач сред младата аудитория, която открива Финикс, има латентни хайдуци:

“За щастие все още има “хайдуци”, неопетнени души, това са младите хора, които влизат в нашия сайт, младото поколение все още не е масов потребител, както иска Западът. Те изпитват нужда да избягат, да се спасят. Къде да избягам? Избягайте в гората! Хайдутите са хора, които отиват в планината, отиват в гората, палят огън, забавляват се, имат душата на разбойник!” (COVACI 2016: 116)

В предишния пасаж Нику Ковач дава перфектно описание на планинските хора, за които пътуването в планината е повече от почивка, а духовно търсене.

В концепцията на музиканта хайдутизмът е специален етичен кодекс, който трябва да се прилага с бързина и без колебание:

“Нямам търпение правосъдието да възтържествува. Осъществявам собственото си правосъдие, както хайдутите. (…) С малка брадва, ако е необходимо.” (COVACI 2014a: 265)

Нещо повече, Нику Ковачи въвежда “известен” хайдук в своето родословие, макар и само чрез временен съюз:

“Говори се също, че Туси (роднина по линия на леля ми) е била сгодена за много богати хора. Тя отказва на всички, дори на един известен по онова време разбойник. Последният я отвлякъл, но след известно време я върнал обратно, без да се опитва да я убеди да сподели живота си с него.” (COVACI 2014: 36-37)

Дорин Ливиу Захария – гуруто

Сред различните формули на идеята за чети на Флориан имаме и творбите на Дорин Ливиу Захария, на когото дължим официалния дебют на хайдутизма, със записа на антологията Cântic de haiduc с неговата група Olympic ’64 (Electrecord, 1970). “Чаби” Захария, бивш малагамбист в тийнейджърските си години (малагамбист е човек, който се занимава прекалено много с това как изглежда и има фриволно поведение), когато е душата на туист и рокендрол партита, се превръща в края на 60-те и след 70-те години в истински гуру на румънския ъндърграунд, ключова личност, инициатор на повечето младежки моди и култури, които се развиват през десетилетията като основни културни тенденции: култът към даките (преименуван напоследък на “дакопатия”), източната езотерика, исихасткото православие, фолклорът (който той определя като “носталгия по урбанизирания селянин”(6)) и, разбира се, модата на хайдутите. 

Песента на Захария “Виновен без вина” е датирана от музиколога Дору Йонеску към периода 1968-1969 г., когато певецът и автор на песни я изпълнява в малки зали и “камерни” изпълнения (ZAHARIA: 221-224). Песента, която по-късно е подета от приятелите му Адриан Иванич, Мирча Винтила и Флориан Питиш, става хит след 89 г. и е издадена за първи път на плоча през 1993 г. (Vintilă/Pittiș, Nu trântiți portea, Eurostar). Рефренът за “виновните”… пресъздава, леко перифразирано, една известна партийна песен, която също е в репертоара на Мария Танасе (Lume, lume): 

Lume, lume, soro lume…

Защо сте тъй нецензурни?

Защо ни гледате с омраза?

Безгрешният е виновен

Искам светлина

(idem, 7)

Сега песента е химн на хипитата и планинците, на младежки контракултури, които идилично възприемат фигурата на разбойника, и има както протестен заряд, така и примирителен нюанс между здравия разум (представен от националния фолклор) и стремежите на “алтернативната” младеж.

Мирча Баничиу и Андрий Попа

Но пълното утвърждаване на хайдутизма като самостоятелен музикален стил и контракултура най-вероятно се дължи на излизането на фенската песен Андрий Попа, вероятно най-обичаната песен в репертоара на група “Феникс”. 

Мирча Баничиу, композиторът на хита, ми разказа със смях, че когато (през 1974 г.) открил баладата “Андрий Попа” в “малката книжка” с текстовете на Александри, възприел героя като “насилник, който се занимава с грабежи, това е всичко”:

“От баладата, събрана от Александри (7), не личи той да е разбойник. Добавих припева “той е разбойник и е известен”, за да завърша композицията, но той не фигурира в текста на книгата. И, ето, благодарение на този рефрен Андрий Попа се възприема като престъпник, като положителен герой.” (Мирча Баничиу, 2019 г., интервю).

Фолк-рок “хайдутството” е проява на фантазъм, романтично очертание, което моли да бъде запълнено (както от изпълнителите, така и от феновете) с романтичен, идиличен, ескейпистки ентусиазъм. 

Подобно на героите на своята музика, младите музиканти, които се обръщат към този стил, придобиват в общественото съзнание чертите на граничари и хитреци. Историите за това как Д. Л. Захария е заблудил цензурните комисии и колко сурово е преговарял Нику Ковачи с културните власти в Тимишоара – можем да заключим, че те пренасят по-малко славната действителност, изпълнена с разочарование и упоритост, в приказния ключ на хайдушките легенди. 

Валериу Стериан и “залезът на славата”

Репресиите на цензурата през 1977 г. водят до нюансирани промени в посланията на “хайдушките” песни. Храбростта и революционният характер на героите избледняват и се превръщат в лекомислени. В песни като Amintire cu haiduci (Валериу Стериан) и Cosma Răcoare (Евандро Розети, по текст на Николае Лабиш) се говори за хайдуци задочно, сякаш са фантазми от отминало минало. Ако по някакво чудо успеем да реконструираме дневния ред на културните дейци от онова време, има голяма вероятност основната директива да бъде да се ограничи прекалено войнственият импулс на текстовете на “младата музика” (израз, който Адриан Паунеску лансира през 1974 г. за рока и фолка и който ще бъде обобщен след 1977 г.), за да спре да разбунва духовете на младите хора. Няма повече “пушка”, няма повече “кръв”, няма повече борба и бунт. Така че вече няма етичен модел на разбойниците: те са изживели своите “години на слава”, отсега нататък ще си спомняме за тях само с книжна дистанцираност. 

“Спомен” на Валериу Стериан (автор и на музиката, и на текста), една от най-обичаните песни в хайдушкия жанр, е носталгична балада в традицията на призивни поеми ubi sunt, която поставя хайдука с целия му войнствен реквизит (“пушки,… кинжали,… стрели,… за да убива отново”) и със “славните години” в един отдавна отминал свят.

През последното десетилетие на режима позициите на цензурата стават по-твърди, което води до предоговаряне на позиции, изискващи повече финес от художниците. В разказите на Стериан за премеждията, на които го подлагат цензурите, се говори и за опитите му да вмъкне “гущери”, тези подривни намеци, които имат за цел да избегнат вниманието на цензурата (вж. IONESCU: 60-61). Имаше ли известна доза подстрекателство, вмъкната във Възпоменанието…? Дали противопоставянето между “пастирите” и “бедните и нуждаещите се” е алюзия за все по-сегрегирания социален контекст през 70-те и 80-те години на ХХ век?

След ’90

Хайдутизмът се завръща с пълна сила след 90-та година, в репертоара на фолк-рок, етно-рок и рок/хеви метъл музиканти с готически привкус, обръщайки се към регистъра на героичните и легендарни теми, в духа на “Феникс” и под прякото вдъхновение на Нику Ковач. 

При липсата на каквато и да е стратегия в шоубизнеса, само благодарение на ентусиазма и привързаността на феновете, увлечени най-много от звездата като Ковач, хайдушкият фолк-рок се утвърждава през годините като ескейпистка контракултура с тематична, епична (или мета)музикална легенда, подобно на готическия рок или различните поджанрове на хеви метъла, но с ендемичен национален характер, отдавна независим от синхронното тематично развитие на “тежките” жанрове на Запад.

Сред многото следвоенни превъплъщения на разбойника трябва да отбележим и това на патриотичния борец, както в химна на Янку Джиану, изпълняван от Condorii Negri (басарабски неофолк, вероятно в културологичния дух на “националното възраждане”).

Трябва да се отбележи също, че Haïdouks е експортното име на народните музиканти от групата Clejani вече повече от 30 години.

Но може би най-звучният израз на този румънски термин е стихът “Sunt eu, un haiduc” на световноизвестното поп-танцово трио O-zone, който в контекста си има значението на скитник, бохем, авантюрист.

Двусмислената, измамна природа на различните исторически порядки, които фигурата на хайдука приема, се изразява и в различията във възприятието на жанра. В това се крие и отговорът на моето недоумение: защо за едни писането на текстове за хайдути е готино, а за други – напълно остаряло.

Тази статия е продължение на по-голямо мое изследване от 2019 г. (вж. по-горе). За създаването на двете пиеси разговарях с Мирча Флориан, Мирча Баничиу и Йозеф Капл (с последните двама имах привилегията да си сътруднича като текстописец). Мирча Бодолан също присъстваше на дискусията с Мирча Баничиу, който от излишна скромност се ограничи с кратки изказвания в стила на майстора. С Евандро Розети се сприятелих във Facebook по-късно, когато изследването ми за фолк-рок хайдутизма вече беше начертано. Отговорите му ми донесоха потвърждение и допълниха панорамата ми на бохемския Букурещ от 70-те години и на Cenacl Flacăra в първия му период, с предимството на сравнителния поглед на един бипатриарх.

Прочетох трите мемоарни книги на Нику Ковач (първата от тях погълнах още с излизането ѝ през 2010 г.) и се опитах да прегледам всички негови интервюта, достъпни онлайн. Избягвах да го интервюирам от (уважителни, все пак) опасения да не предизвикам още и още отклонения от вече записаните версии. 

Почти всичко, което може да се знае за Дорин Ливиу Захария, официалния основател на фолк-рок хайдутизъм, научих от книгите и предаванията на Дору Йонеску, както и от неофициалните разговори с него. Полезна ми беше и енциклопедичната книга на Нелу Стратон “Скалата под сърпа и чука”. Информацията за Валериу Стериан дължа на покойната Теодора Йонеску.

За разбойниците и разбойничеството в историята, както и за фигурата на разбойника в културата, направих справка с книгата на Ерик Хобсбаум “Разбойници” в превод на Чиприан Шюля, както и с библиографски списък, предложен от историка Богдан Ватаву.

Изследването ми беше подкрепено от Оана и Козмин Насуи от Postmodernism.ro, на които благодаря още веднъж.

Библиография

Covaci, Nicolae, Phoenix. Giudecata înțelepților, Integral, București, 2014a.

Covaci, Nicolae, Phoenix. Însă eu, o pasăre (ediția a II-a), Integral, București, 2014.

Covaci, Nicolae, Interviuri (1971-2016), Integral, București, 2016.

Dumitrescu, Florin, „Obrocul bine temperat” în Observator cultural, 191/2003. 

Dumitrescu, Florin, „«Unde-s pistoalele?…» Escapism și negociere în folk-rockul haiducesc dinainte de 1989” în AA.VV., Cultura de masă în „Epoca de Aur”, PostModernism Museum Publishing House, București, 2019.

Gârleanu, S.I., Haiducie și haiduci, Editura Enciclopedică Română, București, 1969.

Hobsbawm, Eric, Bandiții, Cartier, Chișinău, 2017.

Ionescu, Teodora, „Dreptul la NU! (Interviuri cu Vali Sterian)” în Lupașcu, Radu (coord.), Arta Sunetelor, Adenium, Iași, 2014.

Stoian, Mihai, Reabilitarea unui haiduc, Editura Tineretului, București, 1968.

Stratone, Nelu, Rock sub seceră și ciocan, Hyperliteratura / Ariergarda, Timișoara, 2016.

Vătavu, Bogdan, „Boierii și haiducii: de la dușmănie la cârdășie” în Chiriac, Aurel; Șipoș, Sorin (coord.), Seminatores in artium liberalium agro, Editura Academiei Române /Editura Țării Crișurilor, Oradea, 2014.

Vornicescu, N.; Sever, A., În afara legii, Junimea, Iași, 1976.

Zaharia, Dorin Liviu, Arhetipul sau… un frate tânăr, Eikon, București, 2017.


1 Предложих етикета “хайдушки фолк-рок” въз основа на фразата “хайдушки рок”, използвана от Dan C. Mihăiescu през 2007 г. (apud Zaharia: 3 и корица 4). Също така, в рецензиите и отзивите, публикувани онлайн през 2005 г. на muzicisifaze.ro, музикалният критик Михай Плъмдяле използва определението “хайдуческ” (хайдушки), отнасящо се до творчеството на някои от изброените тук музиканти.

2 Цитат от Strunga на група “Феникс”, песен за храброст: текстът принадлежи на Василе Алекандри, който на свой ред възпроизвежда песен от репертоара на популярните рапсодии от XIX век (Phoenix, Strunga in Mugur de fluier, LP, Electrecord, Bucharest, 1974; съответно Alecsandri, Vasile, Pasteluri și poezii populare ale românilor, Art, Bucharest, 2012).

3 Fluier în cielo – заглавие и мото на песен на Phoenix (музика: Nicu Covaci, текст: Dinu Olărașu), характерна с темата за скитничеството и неприспособимостта, включена в албума Baba Novak (2005 г.).

4 Терминът хайдутизъм (в частност haiducie) съм заимствал от Нику Ковач, който добавя конотацията на мъжествен, доблестен етос – срв. COVACI 2: 92 et passim.

5 В друга формулировка комбото на Мирча Флориан през 70-те години на ХХ век се нарича Ceata de dubași, ceterași, kitarozi and other master lute players.

6 STRATONE: 89.

7 За сборника с балади на Алекандри вж. бележка 2.

Прочети на румънски език!

Последвай канала на блога “Мостът на приятелството” в YouTube, където са публикувани много видео и аудио интервюта! Блогът може още да бъде последван във Facebook и Twitter.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s